Ali dovolj pogosto pohvalite svojega prvošolčka?
Pohvala je zelo pomembna za pozitiven razvoj otroka, saj ne vpliva samo na njegovo trenutno dobro počutje, ampak dolgoročno oblikuje otrokovo samozavest, samopodobo in vpliva celo na njegove socialne veščine, učenje in spopadanje z izzivi.
Začetek šolanja je velik korak za vsakega otroka, ki prinaša raznolike izzive in pogosto tudi občutke negotovosti, uveljavljanja in prilagajanja.
Pohvala je najbolj učinkovita, če je specifična, iskrena in osredotočena na trud ter napredek, ne le na rezultat.
Starša lahko s primerno pohvalo nagovorita otrokov občutek dosežka, vplivata na njegovo samozavest in mu hkrati pomagata razvijati notranjo motivacijo za uspeh.
Videti otroka pomeni, da starša resnično opazita njegova prizadevanja, čustva, osebnost in napredek.
Kakšen Je Psihološki Pomen Pohvale?
1. Občutek Vrednosti In Sprejetosti
Ko starša pohvalita otroka, ga s tem v njegovih očeh vrednotita in sprejemata.
Vsak otrok ima namreč prirojeno (naravno) potrebo po tem, da se počuti vrednega, sprejetega in ljubljenega med ljudmi, ki so mu blizu.
Kadar starša pohvalita otroka, se otrok počuti cenjenega, kar krepi njegov občutek varnosti in ljubezni.
Redna in iskrena pohvala gradi osnovo za pozitivno samopodobo in občutek lastne vrednosti otroka.
2. Samopodoba In Samozavest
Pohvala prispeva k oblikovanju otrokove pozitivne samopodobe.
Otroci začnejo graditi svojo predstavo o tem, kdo so in kaj zmorejo, na podlagi povratnih informacij, ki jih prejemajo iz okolja, zlasti od staršev.
Če je pohvala pogosta in iskrena, otrok začne verjeti vase in v svoje sposobnosti, kar prispeva k razvoju zdrave samozavesti, ki bo otroku v odraslosti še kako koristila.
3. Notranja Motivacija
Pomembno je, da pohvala starša ni osredotočena zgolj na željen rezultat, ampak tudi na trud in napredek otroka.
Ameriška psihologinja Carol Dweck, ki je preučevala teorijo “fiksne” in “razvojne miselnosti”, je ugotovila, da otroci, ki so pohvaljeni za trud in ne samo za rezultat, razvijejo bolj prožno miselnost.
Kar pomeni, da verjamejo, da se lahko z učenjem in nadaljnjim trudom izpopolnijo, namesto da bi mislili, da so njihove spretnosti omejene.
4. Čustvena Odpornost
Kadar starša pohvalita trud otroka, s tem otroka učita, da so napake in neuspeh del procesa učenja.
Takšno razumevanje ga naredi bolj čustveno odpornega, saj razume, da ni pomembno, ali mu vedno ne uspe v prvem poizkusu, ampak da šteje vsakodnevni trud, ki ga bo vložil v cilj.
S takšnim pristopom se bo otrok lažje spopadal z izzivi (šole in življenja), ne bo hitro obupal in bo raje vztrajal.
5. Vedenje In Socialne Veščine
Otroci, ki redno prejemajo pohvale in priznanje s strani staršev, so bolj nagnjeni k pozitivnim socialnim interakcijam.
Pohvala pa ne krepi le otrokove samozavesti, ampak mu pomaga tudi pri razumevanju, katero vedenje je sprejemljivo in zaželeno s strani odraslih in družbe.
Ko starši pohvalijo pozitivna vedenja, kot so prijaznost, sodelovanje, pomoč ali potrpežljivost, otrok razvije empatijo in občutek za sočloveka ter živali.
Kakšna Naj Bo Pohvala Prvošolčka?
Pohvala je najbolj učinkovita, če je specifična, iskrena in osredotočena na trud ter napredek, ne le na rezultat.
1. Konkretna Pohvala
Namesto splošnih pohval, kot je “Super si!” ali “Bravo!”, je bolje uporabiti konkretne pohvale, ki izpostavijo točno določeno vedenje ali trud otroka.
Kar otroku pomaga razumeti, kaj točno je bilo cenjeno s strani starša oz. odrasle osebe.
- “Res mi je všeč, kako si se potrudil, da si dokončal nalogo, čeprav vem, da je bila težka.”
- “Bravo, kako lepo si pomagal bratcu zavezati čevelj.”
- “Opazila sem, da si zelo pazljivo barval znotraj črt. To je bilo res super!”
2. Osredotočenost Na Trud, Ne Le Na Rezultat
Pomembno je, da starša pohvalita trud, ki ga je otrok vložil v nalogo, saj to spodbuja razvoj miselnosti, da se z delom in trudom lahko “izboljšamo.”
Takšna pohvala je bolj učinkovita kot pohvala za naravno nadarjenost ali rezultat, saj spodbuja vztrajnost in motiviranost.
- “Vem, da ta naloga ni bila najlažja, ampak sem res ponosna, da si se trudil in poskušal najti rešitev do konca.”
- “Vidi se, da si se res potrudil pri risanju in barvanju. Barve si zelo dobro izbral!”
- “Opazila sem, da si danes vložil veliko truda v branje, super si napredoval!”
- “Kako lepo si danes povedal pesmico, veliko bolj tekoče kot včeraj!”
3. Pohvala Napredka
Otroci, še posebej mlajši, se učijo skozi napake in ponavljanje.
Ko starša pohvalita napredek, pomagata otroku razumeti, da so napake normalen del učenja in da je pomembno, da stvar poskusimo večkrat.
- “Kako zelo si napredoval pri branju. Prejšnji teden si še potreboval mojo pomoč, danes pa si prebral skoraj vse sam!”
- “Tvoje pisanje je iz dneva v dan boljše! Vidi se, da res vadiš in vedno lepše pišeš.”
- “Danes si se res hitro naučil novo pesmico! Z vsako vajo ti gre bolje, ponosna sem nate!”
4. Pohvala Za Moralne Vrline
Starša lahko spodbujata tudi otrokove družbene in moralne vrline, kot so prijaznost, sodelovanje, pomoč, potrpežljivost ali vztrajnost.
Takšne pohvale pomagajo otroku razvijati tako zelo pomembno družbeno zavest in empatijo.
- “Vidi se, kako si bil danes potrpežljiv, ko si čakal, da prideš na vrsto. To je bilo zelo lepo od tebe.”
- “Zelo sem vesela, kako si pomagal sestrici obleči plašč. Bil si res prijazen in pozoren.”
- “Kako lepo si sodeloval pri skupinski igri! Všeč mi je, kako si se trudil poslušati in upoštevati druge.”
5. Iskrena Pohvala
Otroci hitro zaznajo, ali je pohvala iskrena (pa tudi zaslužena) ali ni.
Če starša pretiravata ali pohvalita otroka za nekaj, kar ni bilo resnično zahtevno ali pomembno, lahko takšno ravnanje zmanjša vrednost pohvale (na splošno).
Zato je ključno, da pohvala izhaja iz resničnih in dragocenih prizadevanj otroka ter opažanj staršev.
- “Danes si bil res potrpežljiv in prijazen, čeprav je trajalo dlje, da smo prišli na vrsto. Sem zelo ponosna nate.”
- “Opazila sem, da si pospravil svoje igrače brez moje spodbude. Zelo lepo od tebe!”
6. Pohvala Brez Primerjav Z Drugimi
Pohvala ne sme vključevati primerjav z drugimi otroki, saj lahko to pri otroku sproži nepotrebno tekmovalnost ali občutek neustreznosti.
Namesto tega naj bo pohvala osredotočena na otrokove osebne dosežke in njegov napredek.
- “Res ti gre boljše pri matematiki! Vidi se, da ti vsakodnevna vaja pomaga.”
- “Veseli me, da si se danes tako zelo potrudil pri čiščenju sobe. Tvoj trud je viden – kako lepo sobo imaš!”
7. Pohvala Brez Pogojev
Otroka ni dobro pohvaliti z dodatnimi pogoji ali pričakovanji (npr. “Lepo si napisal, ampak bi lahko naredil še več …”).
Takšno pogojevanje zmanjšuje vrednost pohvale. Namesto tega naj bo pohvala jasno izraženo priznanje za trenutno vedenje ali trud.
- “Zelo sem ponosen na to, kako si se samozavestno lotil naloge. Res si bil osredotočen!”
- “Hvala, ker si pomagal pri pospravljanju mize. Cenim tvoj trud.”
8. Uporaba Telesne Pohvale
Poleg besed je lahko pohvala podkrepljena tudi z neverbalno komunikacijo, kot so nasmeh, objem, poljub, dotik rame ali “petka”.
- Topel objem otroka po uspešnem nastopu v šoli in pohvala: “Zelo ponosna sem na tvoj nastop!”
- Nasmeh in rahel dotik rame, ob pohvali: “Dobro si rešil to vajo, vidi se, da si res vložil veliko misli v pravilno rešitev.”
Zaključek
Starši, zapomnite si, da s premišljenimi pohvalami gradite otrokovo samozavest, razvijate njegov občutek dosežka in spodbujate pozitiven odnos do učenja ter okolja, v katerem otrok živi.
Preberite: