Vzgoja preko pravljic otrokom omogoča, da se na varen, poučen in skrbno načrtovan način srečajo z različnimi življenjskimi situacijami, vrednotami, izkušnjami in čustvi.
Skozi pravljice otroci spoznavajo pogum, prijaznost, poštenost, žalost, podlost, prijateljstvo, …
Na podlagi različnih zgodb se učijo razmišljati kritično in razvijajo empatijo.
Staršem lahko knjige pomagajo pri pogovoru o težkih temah, kot so otrokovi strahovi, žalost, bolezen, konflikti, težave v družini …
Pravljice so namreč kot most med svetom domišljije in resničnostjo, kar omogoča naraven način pogovora in gradnjo zaupanja v odnosu starš-otrok.
“Branje je za mišljenje kot telovadba za telo.” – Richard Steele
Pravljice So Odličen Način Za Učenje Otrok O Življenjskih Vrednotah
1. Razumevanje Moralnih Lekcij
Pravljice običajno vključujejo preprosto zgodbo s konfliktom, kjer je jasno, kdo so “dobri” in “slabi” liki ter kdo dela ali se obnaša pravično in kdo narobe.
Otroci preko junakov, ki delajo dobra dela, spoznavajo vrednote, kot so poštenost, pogum, prijaznost ali vztrajnost.
Ter obratno v likih, ki delajo slabe stvari, spoznajo, kakšno obnašanje ni zaželeno ali primerno.
2. Učenje Empatije In Sočutja
Ko otroci poslušajo ali berejo zgodbe o težkih izkušnjah likov, se pogosto postavijo v njihovo kožo in občutijo njihovo žalost, srečo ali strah.
Na primer, zgodbe o likih, ki so zatirani ali nepošteno obravnavani, kot je “Pepelka”, otroke spodbujajo, da občutijo sočutje in razumejo pomen prijaznosti do drugih.
3. Reševanje Konfliktov In Razumevanje Posledic
V mnogih pravljicah liki premagujejo različne življenjske ovire, kar otrokom prikazuje, kako se samozavestno soočiti z izzivi.
Pravljice, kot so “Trije prašički“, otrokom pokažejo pomen vztrajnosti, strateškega razmišljanja in posledic napačnih odločitev (npr.: preveč zaupanja v tujce).
4. Spodbujanje Samostojnosti In Samozavesti
Otroci pogosto občudujejo junake v pravljicah, ki kljub mladosti uspešno premagujejo težave.
Pravljice kot npr. “Mala morska deklica,” “Grdi raček” ali “Sneguljčica” prikazujejo junake, ki sprejemajo težke življenjske odločitve, kar otroke uči samostojnosti, samozaupanja in odločnosti.
5. Spoznavanje Pomena Odgovornosti In Zaupanja
Likom v pravljicah, kot je npr. “Lepotica in zver“, je pogosto dana velika odgovornost, da rešijo težke položaje, v katerih so se znašli.
Otroci tako razumejo, da ima vsaka odločitev posledice in da mora vsak posameznik nositi odgovornost za svoja dejanja.
7. Spodbujanje Domišljije Za Kreativno Reševanje Problemov
Otroci preko pravljic razvijajo svojo domišljijo, kar jim pomaga pri iskanju ustvarjalnih rešitev v realnem življenju.
Pravljice, kot je npr. “Alica v čudežni deželi“, spodbujajo kreativnost in kažejo, da je svet poln možnosti, pa tudi, da ni vedno vse, tako kot se zdi na prvi pogled.
Kako Lahko Starši Uporabijo Pravljice Za Vzgojo In Pogovor?
Po prebrani pravljici je pogovor z otrokom odličen način za poglabljanje zgodbe in krepitev pomembnih vrednot ter spoznanj.
S premišljenimi vprašanji lahko starša otroka spodbudita k razmisleku, razumevanju in izražanju lastnih misli in občutkov, ki jih je razvil ob prebrani pravljici.
Vprašanja, ki jih lahko zastavite:
1. Razumevanje Vsebine Zgodbe
- “Kaj se je zgodilo na začetku, v sredini in na koncu zgodbe?”
Namen: Na ta način otroka spodbudite k obnovitvi pravljice in preverite njegovo razumevanje zaporedja dogodkov.
Spretno znanje obnavljanja pravljic bo otroku koristno tudi v šoli, saj otrok preko obnavljanja krepi svoje pripovedovanje in razvija jezik (uporablja nove besede in stavčne strukture).
- “Kaj misliš, da je bil glavni cilj junaka v zgodbi?”
Namen: Otrok začne prepoznavati glavne motive pravljice, koristno je, da skupaj izpostavite dobre lastnosti glavnega junaka (vrednote in vrline).
2. Prepoznavanje Čustev In Empatije
- “Kako misliš, da se je junak počutil, ko se mu je zgodilo________?”
Namen: Otroka spodbujate k razmišljanju o čustvih drugih, s čimer razvijate njegovo empatijo.
- “Si se kdaj počutil podobno kot junak v zgodbi? Kaj si takrat naredil?”
Namen: S takšnimi vprašanji otroka spodbudite k izražanju lastnih občutkov in k primerjavi s prebrano pravljico (izkušnje junaka).
3. Raziskovanje Vrednot
- “Kaj misliš, da je junak ravnal prav? Bi ti storil enako ali drugače?”
Namen: Otroka spodbudite k razmisleku o moralnih vrednotah in o tem, kako bi se on sam odločil v podobni situaciji.
- “Katera pomembna sporočila si dobil iz pravljice? Kaj si se naučil o vrednotah?”
Namen: Otrok se začne zavedati globljega pomena pravljic in vrednot, kot so pogum, poštenost, potrpežljivost ali prijaznost.
Pravljico lahko povežete z vsakdanjimi situacijami, s katerimi se otrok srečuje.
Na primer, če pravljica govorila o prijaznosti, lahko otroka vprašate: “Se spomniš, kako si ti pomagal sošolcu? To je bilo zelo prijazno od tebe!”.
4. Spodbujanje Kritičnega Mišljenja
- “Kaj misliš, da bi se zgodilo, če bi junak sprejel drugačno odločitev?”
Namen: S tem otroka spodbujate k razmisleku o možnih alternativah (boljših, slabših) in posledicah, kar razvija kritično mišljenje.
- “Ali misliš, da so vsi liki v zgodbi ravnali pravično? Zakaj ja ali ne?”
Namen: Otrok začne razmišljati o pravičnosti in presojanju dejanj drugih, kar je ključna veščina v medosebnih odnosih.
Pomembno je, da otrok ve, kaj je prav in kaj narobe v njegovem ravnanju.
5. Spodbujanje Ustvarjalnosti In Domišljije
- “Kaj misliš, da bi se zgodilo, če bi se pravljica nadaljevala?”
Namen: S tem otroka spodbujate k ustvarjanju lastnih idej in domišljijskih nadaljevanj, kar razvija njegovo ustvarjalnost.
- “Kako bi ti zaključil pravljico? Bi naredil kaj drugače?”
Namen: Otroka povabimo k ustvarjalnemu razmišljanju in mu damo občutek, da ima moč vpliva na pravljico, kar spodbuja samostojno izražanje.
6. Prepoznavanje Osebnostne Rasti
- “Kako misliš, da se je junak spremenil skozi zgodbo?”
Namen: Otrok tako spoznava koncept osebnostne rasti (učenja iz napak in izkušenj), kar mu pomaga razumeti, da tudi sam lahko raste in se razvija.
- “Kaj si se naučil iz prebrane pravljice, kar ti bo lahko pomagalo v resničnem življenju?”
Namen: Povezovanje zgodbe z vsakdanjim življenjem omogoča otroku, da vrednote in lekcije iz zgodbe prenese v svoje življenje.
7. Vpliv Pravljice Na Otroka
- “Ti je bila pravljica všeč? Zakaj ja ali zakaj ne?”
Namen: Otrok dobi priložnost za izražanje lastnih misli in občutkov o prebrani pravljici, kar spodbuja iskrenost in možnost lastnega mnenja.
- “Bi želel, da bi bila ta pravljica resnična? Kateri del najbolj? Katerega junaka bi si želel za prijatelja?”
Namen: Takšna vprašanja otroku omogočajo, da se poveže z zgodbo na osebnem nivoju in izrazi, kaj (ali kdo) ga je v zgodbi najbolj pritegnilo, osrečilo ali razveselilo.
S takšnimi vprašanji starši otrokom, ne samo pomagate poglobiti razumevanje prebrane pravljice, temveč tudi spodbudite različne vidike njegovega čustvenega in socialnega razvoja.
Pomembno je, da so vprašanja odprta za sproščen pogovor, brez pravilnih ali napačnih odgovorov.
Takšen način pogovora otroku omogoča, da iskreno izrazi svoje misli in občutke brez strahu pred napako ali zasmehovanjem.
Zaključek
Pravljice so resnično čudovit način za vzgajanje otroka, saj otrokom omogočajo, da preko skupno preživetega časa s starši, igre in domišljije, pridobivajo pomembna življenjska spoznanja.
Preberite: